Language: PL | EN |RU | RO | BY | LT | AE

News

WEARWELL - Platformy robocze Foundation

weawell foundation

 

 

 

 

 

WEARWELL - Platformy robocze Foundation. Sprawdź jakie korzyści przyniesie Tobie stosowanie mobilnych platform.

Read more ...

Innowacyjne rozwiązania dla przemysłu: Nasza firma na Targach Przemysłowa Wiosna w Kielcach

orginalnosc 3m 135px

Po raz kolejny będziemy brać udział w Targach Przemysłowa Wiosna, które odbędą się w Kielcach 19-22 marca 2024 roku. W tym roku zaprezentujemy dwie ekspozycje, z których każda została starannie zaplanowana, aby dostarczyć innowacyjnych rozwiązań przemysłowych.

Read more ...

Niedobór spawaczy: Jak przemysł 4.0 może rozwiązać ten problem?

soldomatic 135pxWspółczesny przemysł jest nieodłącznie związany z zawodem spawacza, który odgrywa kluczową rolę w produkcji i konserwacji. Jednak, mimo rosnącego znaczenia tego zawodu, świat stoi w obliczu globalnego niedoboru wykwalifikowanych spawaczy.


Read more ...

Our Brands

GOLD - Golden connection

gold square

Under GOLD brand you can find many high quality welding consumables. 

Read more ...

MOST - the brand which joins

cat most

Our own brand, designed especially for welding industry. High quality for reasonable prcies.

Read more ...

We are a producer

We are a producer of high quality welding consumables and abrasive materials at reasonable price. We also own a bandsaws blades welding manufactury.

Please feel free to contact us.

Welding wire production plant in Łącko near Inowrocław.

Approvals: MOST SG2 ITS TÜV, DB, GL, DNV, PRS MOST SG3 ITM TÜV, DB, DNV, PRS

łącko
łącko
łącko
łącko
łącko
łącko
łącko

Bonding of bandsaw blades in Lacko near Inowroclaw

Offer:  Bandsaw blades of various parameters for all kinds of band saws.

zgrzewalnia
zgrzewalnia
zgrzewalnia
zgrzewalnia
zgrzewalnia
zgrzewalnia

Manufacturing plant of abrasive materials in Mszana Dolna

 Offer: Abrasive materials of all kinds and destination.

mszana foto
mszana foto
mszana foto
mszana foto
mszana foto
mszana foto
mszana foto

rywal logo icon

Wysokie wymagania nowoczesnego wytwarzania wyrobów i konstrukcji spawanych wymuszają coraz większą wydajność oraz wyższą jakość złączy spawanych. Aby temu sprostać, opracowywane są coraz nowsze i udoskonalane są uznane wcześniej rozwiązania dotyczące metod spawania. Proces ten prowadzi do ciągłego rozwoju urządzeń i dodatkowych materiałów spawalniczych, umożliwiających uzyskiwanie wysokiej jakości i powtarzalności produkcji, możliwość spawania materiałów nowych oraz do tej pory uważanych za niespawalne, a także mogących istotnie wpływać na obniżenie kosztów wytwarzania.

Prace podjęte w Zakładzie Inżynierii Spajania Politechniki Warszawskiej miały na celu dotarcie do wiarygodnych danych związanych ze sprzedażą materiałów i urządzeń spawalniczych. Miało to na celu uzyskanie informacji o udziale w rynku nowoczesnych inwertorowych spawalniczych źródeł zasilania łuku [2,3].

W odróżnieniu od krajów wysoko uprzemysłowionych, w których urządzenia spawalnicze objęte są statystyką krajową i dostęp do wiarygodnych informacji dotyczących rynku tych urządzeń nie nastręcza większych trudności, w Polsce brak jest danych statystycznych obejmujących wielkość produkcji i strukturę sprzedaży krajowych urządzeń i materiałów spawalniczych. Oznacza to, że analiza rynku krajowego jest znacznie utrudniona. Dlatego cytowane w krajowej literaturze dane dotyczące tego zagadnienia mogą być niepełne. Informacje dotyczące urządzeń i materiałów spawalniczych zwykle czerpane są z analiz importu i eksportu objętych statystyką handlu zagranicznego oraz z kontaktów bezpośrednich z producentami krajowymi.
Badania panelowe objęły największą grupę hurtowni spawalniczych w Polsce - Rywal RHC, TPS Technika Spawalnicza Sp. z o.o., Technogaz Sp. z o.o. i Technik Sp. z o.o.  w latach od 1999 do 2008. Wg szacunków badana grupa hurtowni posiada ok. 30% udziału w polskim rynku spawalniczym. Biorąc pod uwagę, że oddziały ww. firm są rozlokowane równomiernie w całym kraju, można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że uzyskane  dane odzwierciedlają stan rynku urządzeń spawalniczych w Polsce.

 

Stan sprzedaży urządzeń spawalniczych

 

Dane dotyczące sprzedaży urządzeń spawalniczych przedstawiono na rys 1. Dotyczą one ilościowej sprzedaży urządzeń w poszczególnych latach. Urządzenia spawalnicze podzielono na trzy grupy ze względu na metodę spawania: MIG oraz MAG półautomaty i automaty, urządzenia TIG i urządzenia do metody MMA. Z badań wynika, że w latach 1999-2007 nastąpił stały wzrost sprzedaży wszystkich urządzeń spawalniczych. Natomiast w roku 2008 odnotowano spadek sprzedaży urządzeń, głównie w II-giej połowie roku, co można wiązać z początkiem spowolnienia gospodarczego w tym czasie. Na przestrzeni dziewięciu lat tj. od roku 1999 do roku 2008 liczba sprzedanych urządzeń spawalniczych wzrosła o ok. 80%.

 

 

Rys.1. Procentowa ilość urządzeń spawalniczych sprzedanych w latach 1999-2008

 

 

 

   Największy wzrost sprzedaży odnotowano dla urządzeń do metody TIG, których w roku 1999 sprzedano kilkaset szt., natomiast kilka lat później, czyli w 2007 roku ich liczba wzrosła trzykrotnie (rys. 2). W przypadku urządzeń przeznaczonych do spawania metodami MIG oraz MAG występował systematyczny wzrost ich sprzedaży o kilkaset sztuk rocznie od roku 1999 aż do roku 2002. Przyrost ten został zahamowany już w roku 2003 i utrzymywał się na stałym poziomie aż do roku 2008. Zwarzywszy, że sprzedaż urządzeń do metod TIG oraz MMA systematycznie rośnie, udział procentowy urządzeń do metod MIG i MAG w rynku spadł z 58 % w roku 2002 aż do 43 % w roku 2008. Sprzedaż urządzeń MIG/MAG nie wzrasta z roku na rok w takim tempie jak to ma miejsce w przypadku źródeł TIG czy MMA, jednak stanowią one ciągle grupę urządzeń często kupowanych zarówno przez duże firmy jak i małe przedsiębiorstwa. Niewątpliwie jest to związane z zaletami zastosowania półautomatów i automatów spawalniczych. Należą do nich:

  • duża prędkość i wydajność spawania,
  • stosunkowo wysoka stabilność parametrów spawania.

 

    Sprzedaż urządzeń do metody MMA od 1999 do 2002 roku była na stałym poziomie.  W roku 2003 rozpoczął się systematyczny wzrost sprzedaży tych urządzeń do wartości grubo powyżej tysiąca szt. w roku 2008. Wzrost sprzedaży urządzeń do MMA można upatrywać w zainteresowaniu klientów urządzeniami nowoczesnymi inwertorowymi, które są bardzo lekkie małe i poręczne, a cena tych urządzeń z roku na rok maleje. Na podstawie przedstawionych informacji można zaryzykować stwierdzenie, iż w Polsce, w roku 2003 miał miejsce wyraźny wzrost sprzedaży urządzeń spawalniczych i trwał on do II-giej połowy 2008 roku, co jest odzwierciedleniem ogólnego ożywienia gospodarki polskiej w roku 2003. Druga połowa roku 2008 i cały 2009 był to czas ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego, które miało wyraźne odzwierciedlenie na rynku urządzeń i materiałów spawalniczych. Na rys. 2 przedstawiono zmiany w strukturze sprzedaży wybranych urządzeń spawalniczych w latach 1999-2008. Dla zobrazowania tendencji zmian przyjęto dane z roku 1999 jako 100%.

 

Rys.2. Zmiany w wielkości sprzedaży urządzeń spawalniczych w latach 1999-2008

 

   Udział urządzeń do spawania metodą TIG w całości sprzedanych urządzeń w latach 1999-2008 systematycznie wzrastał od ok. 10 % w 1999 roku do 20% w roku 2008 (rys. 1.). Przewiduje się, że urządzenia te będą cieszyć się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem użytkowników. Może to być spowodowane wzrostem wymagań jakościowych oraz wzrostem udziału w konstrukcjach i wyrobach spawanych materiałów nieżelaznych, stali stopowych i wysokostopowych. Zmiany te odbierane są jako wzrost poziomu technicznego krajowego spawalnictwa. Przedstawione tu wyniki badań własnych obejmujących wybraną grupę hurtowni spawalniczych są zgodne z danymi GUS (tabl.1.). Stan i struktura urządzeń spawalniczych stosowanych w firmach krajowych jest jednym z czynników charakteryzujących potencjał i stopień zaawansowania technicznego polskiego spawalnictwa. Jeśli potencjał ten mierzyć liczbą urządzeń zainstalowanych w przemyśle, to można zauważyć, że na przestrzeni lat 1997-2001 systematycznie się on obniżał. Prawdopodobnie było to wynikiem spadku produkcji konstrukcji spawanych w wyniku recesji gospodarczej, ale również jakościowego przewartościowania struktury stosowanych urządzeń. Przewartościowanie to polegało na wzroście udziału automatów i półautomatów w ogólnej liczbie stosowanych urządzeń. Tabela 1. pokazuje ilościowo urządzenia zainstalowane wyłącznie w przemyśle w wydziałach bezpośrednio produkcyjnych z pominięciem sfery drobnych usług czy też małych przedsiębiorstw produkcyjnych [2].

 

Tabela 1. Urządzenia spawalnicze zainstalowane w przemyśle w wydziałach bezpośrednio produkcyjnych (tyś. szt.) wg GUS [7]

Wyszczególnienie Lata
1997 1998 1999 2000 2001 2002
-2008
Urządzenia spawalnicze do metali 20,4 20,3 18 16,2 16,7 Brak danych
W tym automaty i półautomaty 10,8 10,7
9,1 8,9 10,1 Brak danych

 


Rys.3. Zmiany w wielkości sprzedaży urządzeń spawalniczych podzielonych na grupy w latach 1999-2008

 

Na rys. 3 przedstawiono procentowe zmiany w sprzedaży wszystkich urządzeń spawalniczych w latach 1999-2008, z podziałem na źródła iwertorowe oraz pozostałe (prostowniki oraz transformatory). Jak widać w okresie objętym analizą nastąpił prawie trzykrotny wzrost sprzedaży inwertorów przy wyraźnym spadku sprzedaży pozostałych rodzajów źródeł. W roku 2008 sprzedaż źródeł z wewnętrzną przemianą częstotliwości osiągnęła 61 %, źródła starsze konstrukcyjnie na dzień dzisiejszy są w mniejszości. Wzrost zainteresowania źródłami inwertorowymi można tłumaczyć ich kilkakrotnie mniejszą masą niż prostowników diodowych i tyrystorowych oraz zwiększonymi możliwościami sterowania i regulacji, co umożliwiło zastosowanie takich funkcji jak np. Arc Force, Hot Start i Anti Stic znacznie ułatwiających poprawne prowadzenie procesu spawania. Inwertory charakteryzują się też niższym poborem mocy z sieci zasilających, wynikającym z wysokiej wartości współczynnika mocy cos, zbliżonej do 1, świadczącym o ich wysokiej sprawności energetycznej.

 

 

 

Stan sprzedaży materiałów dodatkowych do spawania

 

    Sprzedaż materiałów dodatkowych do spawania, tj. drutów pełnych, drutów proszkowych i elektrod otulonych, zarówno z punktu widzenia jej wielkości jak i struktury, nie jest do końca zgodna ze strukturą sprzedaży urządzeń spawalniczych. Patrząc choćby na rok 2008, gdzie sprzedaż materiałów spawalniczych miała tendencję wzrostową, sprzedaż urządzeń spawalniczych w stosunku do sprzedaży z roku 2007 była niższa około 10%. Co świadczy o wyraźnie zmniejszonym zainteresowaniu nowymi inwestycjami i początku recesji w segmencie stalowym. Patrząc z innej strony, sprzedaż urządzeń (rys.1.) do spawania metodą MMA (udział w rynku w roku 2008 - 37 %) nie ma swojego odzwierciedlenia w większej ilości sprzedanych elektrod otulonych, które w roku 2008 stanowiły ok. 9 % sprzedaży w ujęciu masowym wszystkich materiałów spawalniczych (rys. 4). Odnotowywany wzrost sprzedaży w ostatnich latach źródeł do MMA w stosunku do zmniejszającej się ilości sprzedaży elektrod otulonych można wiązać z tym, że większość urządzeń transformatorowych oraz inwertorowych kupowana jest przez małe firmy tzn. rzemieślników oraz przez hobbystów, którzy spawają przysłowiowe konstrukcje niedozorowe. Natomiast z roku na rok wzrasta sprzedaż drutów spawalniczych i to zarówno drutów pełnych jak i proszkowych. Większość konstrukcji przemysłowych spawana jest metodami MIG i MAG, o stosunkowo wysokiej wydajności. Nie jest zaskoczeniem, że druty pełne mają aktualnie największy udział w sprzedaży materiałów spawalniczych. Z roku na rok zauważalny był duży wzrost sprzedaży tej grupy materiałów. Wzrost ten prawdopodobnie zostanie w przyszłości utrzymany. Należy też zauważyć, że stosowanie półautomatów spawalniczych pozwala na stosunkowo łatwą mechanizację lub automatyzację procesów spawalniczych. Z analizy rynku wynika, że ok. 11-14% sprzedaży drutów spawalniczych przypada na druty proszkowe, pozostałe to druty pełne do metod MIG i MAG oraz TIG. Na dobre wyniki sprzedaży drutów pełnych może mieć wpływ rosnące zainteresowanie źródłami do metody TIG. Tendencję wzrostu stopnia zmechanizowania i zautomatyzowania procesów spawalniczych obserwuje się również w krajach wysoko uprzemysłowionych.

 

 

 

Rys.4.Ilościowa procentowa sprzedaż materiałów dodatkowych do spawania w latach 1999-2007 r.

 

Struktura sprzedaży elektrod otulonych wygląda następująco, najwięcej bo aż 90% sprzedaży wszystkich elektrod stanowią elektrody do spawania stali węglowych. Około 6% stanowią elektrody do spawania stali wysokostopowych, a jedynie 4% pozostałe gatunki elektrod.

 

 

 

Podsumowanie

 

Podsumowując wyniki badań tendencji w sprzedaży urządzeń i materiałów spawalniczych, można stwierdzić, że w okresie objętym analizą:

 

  • nastąpił 80 % wzrost sprzedaży wszystkich źródeł spawalniczych,
  • nastąpił 3 krotny wzrost sprzedaży urządzeń do metody TIG,
  • sprzedaż urządzeń do spawania metodą MIG oraz MAG w ostatnich latach ustabilizowała się na stałym poziomie co do ilości sztuk i jest liczbowo największa w porównaniu do sprzedaży urządzeń przeznaczonych do innych metod spawania łukowego,
  • nastąpił istotny i systematyczny wzrost sprzedaży zasilaczy inwertorowych, przeznaczonych do spawania metodami TIG i MMA, natomiast w przypadku urządzeń MIG/MAG wzrost ten nie jest tak znaczący, ale wykazuje stałą tendencję w ostatnich pięciu latach,
  • systematycznie wzrasta ilość sprzedawanych drutów pełnych i proszkowych, natomiast maleje sprzedaż elektrod otulonych,
  • sprzedaż drutów proszkowych stanowi 11-14% całości sprzedawanych drutów spawalniczych.

Z analizy struktury sprzedaży materiałów spawalniczych wynika, że ograniczeniu w przemyśle ulegają ręczne procesy spawania, wzrasta natomiast zakres stosowania procesów zmechanizowanych, zautomatyzowanych i zrobotyzowanych. Jest to konsekwencją opisanych zmian wzrostu wydajności spawania (stapiania), powtarzalności i jakości prac spawalniczych, co można traktować jako wskaźnik wzrostu poziomu technicznego krajowego spawalnictwa, który zgodnie z obecnymi prognozami powinien systematycznie wzrastać.

 

Autorzy artykułu pragną podziękować firmie Rywal RHC za nieocenioną pomoc w zakresie udostępnienia wiarygodnych informacji dotyczących rynku spawalniczego w Polsce.

 

Bibliografia:

 

  1. „Katalog Rywal-RHC", wydanie trzecie, Toruń 2008 r.
  2. Węglowski M., Chmielewski T.: „Analiza oraz tendencje rozwojowe rynku spawalniczego w Polsce", Spajanie nr. 3/2005.
  3. Węglowski M.: „Badania właściwości spawalniczych źródeł energii elektrycznej z wewnętrzną przemianą częstotliwości", Rozprawa doktorska, Warszawa 2008 r.
  4. Kajzerek A. „10 lat RYWAL-izacji w spawalnictwie" Biuletyn Instytutu Spawalnictwa nr 4/2002.
  5. Ulrich Dilthey „Stan i perspektywy rozwoju spawalnictwa w świecie - współpraca Niemiec z Polską" VII Nadzwyczajne Seminarium Spawalnicze, Warszawa, 29 marca 2001.
  6. Detlef von Hofe „Stan i kierunki rozwoju spawalnictwa w Niemczech" Biuletyn Instytutu Spawalnictwa nr 5/2003.
  7. Rocznik statystyczny z lat 1998 - 2008.

 

 

 

Czy artykuł był dla Ciebie przydatny?

Chcesz otrzymywać informację o nowych artykułach? Zostaw nam swój e-mail.

OK Akceptuję regulamin

Podziel się z innymi!

 Ustawienia
bezpieczne daneWe respect your privacy!
We care about your personal data, please be with us.

Information about the processing of personal data

Dear User,

From 25th May, 2018 due to Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation). We want you to know what data we process and on what basis. Below you will find detailed information on this topic. Please familiarize yourself with them, then specify the data you want to share with us and give your consent by clicking the "I Agree" button.

Remember that you can always withdraw consent or change the scope of data by clicking the settings icon in the bottom left corner of the browser.

 

What kind of data do we collect?

Most of the data we collect is completely anonymous, but it can also be data about the device you use, the browser version, subpages that you visit and what you are looking for on our site. In the case of checking marketing consent, it may be personal data such as IP, e-mail address or links to profiles on social networks.

 

Who will be the administrator of your data?

The administrator of your data is RYWAL-RHC Sp. z o.o., ul. Odlewnicza 4, 03-231 Warszawa, Poland TaxID: PL9511998317.

 

Why do we want to process your data?

Above all, to provide you with ever better content and a better and better experience of using our website. How is this possible?

Analyzing, for example, what you are looking for on the website, we know what you need and we do everything to find it with us quickly and easily. By analyzing the time spent on the website, we know if the article was interesting or not.

More information you can find in our privacy policy.

 

Do we provide your personal data to someone?

We may only disclose your data to specialized companies in our capital group and only for purposes closely related to your needs, as well as entities authorized to obtain data under applicable law, e.g. courts or law enforcement bodies - only if the request is based on a relevant legal basis. The companies that optimize the website's operation may also have access to your company's data. However these companies do not have our consent to the processing of these data for purposes other than the implementation of our orders.

 

What can you do with your personal data?

You have the right to access your data, change them, limit processing and submit a request to delete them. You can also change the scope of the data you want to share with us, withdraw consent to the processing of personal data, transfer your data to other administrators, you also have the right to be forgotten by us if it does not conflict with other rights, eg in connection with the implementation of contracts or the need to store accounting documents. More information in our privacy policy.

 

On what basis do we want to process your data?

The basis for the processing of your data is each time your consent, but in some cases also the need to implement contracts and legitimate interest of the data administrator, for example, processing data for the purposes of own marketing.

In the case of data processing for marketing purposes, i.e., among other things, profiling will take place with your consent, which you express by accepting marketing consent in the settings.

In the case of data processing for purposes of communication with you, we will ask you for your consent on the contact form or for subscribing to the newsletter.

 

How long do we keep your data?

We will remind you about the storage of your data after 90 days from the previous visit. You will then be able to decide what you want to do with them. However, the data that we receive from you will be kept indefinitely, because thanks to historical data we will be able to better analyze the changes in your preferences.

 

Summary

Please read the above information. Then please agree to the processing of these data by clicking the Agree button.

 

Remember that you can withdraw your consent or change the scope of the data you want to share with us at any time.

Ustawienia

Cookies files

They are a very important element for us. Thanks to them we have the opportunity to improve website security, attractiveness for users and speed of its operation. We recommend leaving this option enabled.

Marketing consent

By agreeing to the processing of data for marketing purposes, we will be able to present you offers or ads better suited to your shopping preferences and also require active cookies. The data that is processed is information about your approximate location, the device you use, the subpages that you visit and the information you are looking for on our site. We will be very pleased if you consent to the processing of your data for these purposes, remember that you can withdraw your consent at any time.

If you have questions or concerns, write to us at marketing@rywal.com.pl. We will answer your questions. You can also clear cookies on this page at any time, by clicking here (it will reload page).

Settings Information Not now I Agree