Język: PL | EN |RU | RO | BY | LT | AE

 
Chemiczna obróbka stali nierdzewnej, pasywacja i trawienie

CHEMICZNA OBRÓBKA STALI NIERDZEWNEJ

spawarki laserowe most xtlaser

NOWOŚĆ: SPAWANIE LASEROWE

esab-rental

ESAB RENTAL: WYNAJMIJ URZĄDZENIE ESAB

czyszczenie elektrochemiczne

Czyszczenie elektrochemiczne

pyxar most

NOWOŚĆ: PRZYŁBICA PYXAR MOST

Systemy Transportu Bliskiego Vetter

Systemy Transportu Bliskiego Vetter

Usługa zgrzewania kołków

Usługa zgrzewania kołków

System szaf vendingowych

System szaf vendingowych

e-sklep rywal-rhc

KUPUJ BEZPIECZNIE ON-LINE

Przyłbica spawalnicza V1000 MOST z nawiewem V-FLOW MOST

Przyłbica spawalnicza V1000 MOST z nawiewem V-FLOW MOST

Pakiet spawalniczy Cobot LORCH

Ramię w ramię z COBOTEM

Chemia przemysłowa

Chemia przemysłowa

Spawarki i zgrzewarki

Spawarki i zgrzewarki

Rejestator spawalniczy REJS MOST

Rejestator spawalniczy REJS MOST

Automatyka i robotyka

Automatyka i robotyka

Urządzenia CNC

Urządzenia CNC

Osprzęt gazowy

Osprzęt gazowy

Środki ochrony indywidualnej

Ochrona indywidualna

Zabudowa stanowisk spawalniczych

Zabudowa stanowisk spawalniczych

Urządzenia filtrowentylacyjne

Urządzenia filtrowentylacyjne

Technika zamocowań

Technika zamocowań

Systemy transportu bliskiego

Systemy transportu bliskiego

Technika lutownicza i instalatorska

Technika lutownicza i instalatorska

Materiały i urządzenia szlifierskie

Materiały i urządzenia szlifierskie

Piły taśmow

Piły taśmowe

Materiały spawalnicze

Materiały spawalnicze

cat most

Marka, która łączy

informacje

Wypożycz urządzenie!

Aktualności

Bezpieczeństwo w spawalnictwie: Pomiary bezpieczeństwa i walidacje urządzeń spawalniczych

walidacja 135px

W dziedzinie spawalnictwa, dbałość o bezpieczeństwo i skuteczność działania urządzeń spawalniczych to kluczowe aspekty.

Więcej…

Relacja ESAB Demobus 2024

esab on tour 135px

 

 

 

 

Dziękujemy naszym klientom za wysoką frekwencję w trakcie pokazów ESAB BUS 2024, które odbyły się 14 marca w naszym oddziale Rywal-RHC w Częstochowie.

Więcej…

Pokazy spawania laserowego: Nowe możliwości i współpraca przemysłowa

pokaz laser

 

 

 

 

RYWAL-RHC odział w Olsztynie zorganizował wyjątkowe pokazy spawania laserowego, które zgromadziły szereg renomowanych firm z regionu.

Więcej…

Innowacyjne rozwiązania dla przemysłu: Nasza firma na Targach Przemysłowa Wiosna w Kielcach

orginalnosc 3m 135px

Po raz kolejny będziemy brać udział w Targach Przemysłowa Wiosna, które odbędą się w Kielcach 19-22 marca 2024 roku. W tym roku zaprezentujemy dwie ekspozycje, z których każda została starannie zaplanowana, aby dostarczyć innowacyjnych rozwiązań przemysłowych.

Więcej…

Ochrona przed oszustwami: Dlaczego warto inwestować w oryginalne filtry przeciwpyłowe 3M™ Adflo™?

orginalnosc 3m 135px

W dzisiejszych czasach troska o zdrowie staje się priorytetem dla wielu ludzi. Jednym z kluczowych aspektów utrzymania zdrowego stylu życia jest korzystanie z wysokiej jakości produktów, zwłaszcza w obszarze ochrony przed pyłami i zanieczyszczeniami.

Więcej…

ESAB - The Ultimate Euro Tour

esab on tour 135px

 

 

 

 

RYWAL-RHC wspólnie z firmą ESAB przeprowadzi prezentacje urządzeń i materiałów spawalniczych firmy ESAB.

Więcej…

Zapraszamy na XIV SEMINARIUM - spawanie metali (wymagania, badania i nowe technologie)

pila 135px

 

 

 

 

Zapraszamy na prezentację spawarek laserowych MOST MAX-T oraz maszyn vendingowych MOST podczas XIV Seminarium Spawanie Metali

Więcej…

3M™ Speedglas™ Przyłbica spawalnicza G5-03 - Wszechstronność zwiększająca wydajność

g5 03 135px

Z 3M™ Speedglas™ G5-03 nie musisz już wybierać pomiędzy różnymi funkcjami – teraz możesz mieć wszystko w jednym narzędziu.

Więcej…

Promocje

Promocje targowe - Przemysłowa Wiosna Kielce 2024

speedcut 4 135px

Przyjdź na nasze stoisko podczas targów Przemysłowa Wiosna 2024 i skorzystaj z wyjątkowych okazji

Więcej…

Pomożemy w finansowaniu zakupu Twojego nowego urządzenia SpeedCut MOST

speedcut 4 135px

Pomożemy w finansowaniu zakupu Twojego nowego urządzenia SpeedCut MOST

Więcej…

FANMIG 340i doskonale dopasowany do Twoich potrzeb!

fanmig 135px

FANMIG 340i doskonale dopasowany do Twoich potrzeb!

Więcej…

Wybierz produkty MOST serii WB - Zadbaj o środowisko!

puszka 135px

Zamień puszki na płyny w większych opakowaniach

Więcej…

Pyxar wkręca

pyxar wkreca 135px

Do każdej zakupionej przyłbicy PYXAR MOST z wymuszonym przepływem powietrza z oferty promocyjnej otrzymasz zestaw z akumulatorową wiertarko-wkrętarką Black&Decker.

Więcej…

Oferta specjalna produktów firmy ESAB - Q1 i Q2 2024

esab logo

W pierwszym oraz drugim kwartale polecamy produkty firmy ESAB - Rogue ET200i PRO, Rogue ES 200i PRO oraz uchwyty spawalnicze z serii EXEOR.

Więcej…

Okazje cenowe

Półautomat spawalniczy FANMIG 5 WK MOST

Fanmig J5 WK U 135px

W okazjach cenowych inwertorowy synergiczny półautomat do spawania metodą MIG/MAG 500 A (420A/100%) oraz MMA.

Więcej…

Zgrzewarka kondensatorowa do kołków KST 110 Köco

KST 1 135

W okazjach cenowych zgrzewarka kondensatorowa do zgrzewania kołków z ostrzem (PT i podobne) KST-110 Köco

Więcej…

Przecinarka plazmowa Cutmaster 20

spawanie tig inwertor 4001 ac dc135

W okazjach cenowych inwertorowa przecinarka plazmowa Cutmaster 20 ((Thermal Dynamics Made in USA)

Więcej…

FANMIG 201 LCD MOST

F201 MG2 135px

W okazjach cenowych inwertorowy synergiczny półautomat spawalniczy FANMIG 201 LCD MOST MIG/MAG, MMA i TIG DC LiftArc.

Więcej…

Przecinarka plazmowa FANCUT 40 MOST

fanuct 40 135px

W okazjach cenowych inwertorowa przecinarka plazmowa FANCUT 40 MOST z uchwytem Abicut 45

Więcej…

FANMIG 5 PULSE WP

W okazjach cenowych inwertorowy półautomat do spawania metodą MIG/MAG i MMA.

Więcej…

PONTIG 211P MOST

211p pontig okazja

W okazjach cenowych prostownik inwertorowy TIG PONTIG 211P MOST

Więcej…

Panel sterowania MINOR Z1

panel

W okazjach cenowych płyta sterowania spawarki MINOR Z1 z wyświetlaczem

Więcej…

Płytka sterownicza Powertec C-3731-399-3R G4560-2GO-PT305-425CPRO

plytka powertech

W okazjach cenowych płytka sterownicza G4560-2 przeznaczona do sterowania półautomatami spawalniczymi produkcji Lincoln Electric.

Więcej…

Vademecum

xFUME ROBO - Innowacyjna dysza ssąca do odciągu dymów spawalniczych dla robotów spawalniczych

ROBiPAK mit Absaugung 135px

 

 

 

 

 

Nawet w przypadku zautomatyzowanych procesów spawalniczych, zwłaszcza wykorzystujących roboty spawalnicze, istnieją metody zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia spowodowanym przez szkodliwe dymy spawalnicze.

Więcej…

Taśma 3M™ 1900 typu duct: Wielofunkcyjne Narzędzie w Twojej Skrzynce

duct akcja 135px

 

 

 

 

 

Taśma 3M™ 1900 typu duct to produkt, który powinien znaleźć się w każdej skrzynce narzędziowej.

Więcej…

Szlifowanie płyt gipsowych oraz przygotowanie powierzchni przed malowaniem i tapetowaniem – łatwiej i wygodniej dzięki 3M™ Xtract™

grafika 3m xtract 1355px

 

 

 

 

 

Szlifowanie płyt gipsowych oraz przygotowanie powierzchni do malowania lub tapetowania to ważne etapy prac remontowych czy wykończeniowych.

Więcej…

Elektrochemiczne czyszczenie spoiny z tlenków żelaza po spawaniu stali nierdzewnej

czyszczenie elektrochemiczne

 

 

 

 

 

Spawanie stali nierdzewnej jest powszechnie stosowanym procesem w przemyśle metalurgicznym, konstrukcyjnym i innych dziedzinach, gdzie wymagana jest trwałość i odporność na korozję.

Więcej…

Wciągarka bramowa do szerokiego zakresu zastosowań

artykuł ochrona słuchu 135px

 

 

 

 

 

Wciągarka bramowa PA od Vetter Krantechnik jest innowacyjnym rozwiązaniem, które znalazło swoje zastosowanie na ruchomych stanowiskach pracy. Jej wszechstronność i wydajność sprawiają, że jest idealnym narzędziem do podnoszenia i transportowania różnorodnych ładunków o masie do 3200 kg.

Więcej…

40% pracowników niewłaściwie wybiera lub używa ochrony słuchu

artykuł ochrona słuchu 135px

 

 

 

 

 

Ochrona słuchu jest niezwykle ważna, ponieważ długotrwałe narażenie na hałas lub głośne dźwięki może prowadzić do uszkodzenia słuchu i poważnych problemów zdrowotnych.

Więcej…

Ergonomia miejsc pracy – systemy suwnic VETTER-ERGOLINE®

ergoline vetter 135px

Obsługa ciężkich ładunków w magazynie czy na hali produkcji nie musi być obciążeniem dla Twoich pracowników. Zadbaj o to, aby działali szybko, wydajnie i bezpiecznie – tak, by zadania transportowe były wykonywane z maksymalną płynnością.

Więcej…

Dlaczego odprowadzanie gazów jest koniecznością w spawaniu TIG

binzel spawanie tig 135pxSpawanie TIG jest uważane za bardzo czysty proces, podczas spawania nie powstaje tyle dymów jak przy metodzie MIG/MAG.


Więcej…

Zobacz dedykowane strony wybranych produktów oraz oferowanych usług.

strona-przylbica-spawalnicza-pyxar

Przyłbice spawalnicze serii PYXAR MOST

Szczegółowe informacje o najnowszej serii przyłbic spawalniczych dla profesjonalistów PYXAR MOST.

strona-maszyny-vendinowe-rywal-rhc

Systemy vendingowe dla Twojej firmy

Zobacz korzyści ze stosowania Systemów Vendingowych MOST. Dostęp do narzędzi i środków ochrony osobistej 24/7!

strona-przylbica-spawalnicza-weld-raptor

Przyłbice spawalnicze WELD RAPTOR MOST

Szczegółowe informacje o przyłbicach spawalniczych WELD RAPTOR MOST, z systemem wymuszonego przepływu powietrza R-FLOW.

strona-cobot-spawalniczy-rywal-rhc

Cobot spawalniczy LORCH

Dowiedz się więcej o korzyściach jakie dają roboty współpracujące w spawalnictwie. Wyprzedź konkurencję, sprostaj nadchodzącym wyzwaniom.

strona-przylbica-spawalnicza-v1000

Przyłbica spawalnicza V1000 MOST

Szczegółowe informacje o przyłbicy spawalniczej V1000 MOST

strona-systemy-transportu-bliskiego-vetter

Systemy transportu bliskiego Vetter Kran Technik

Poznaj nowoczesne i niezawodne rozwiązania do przenoszenia ciężkich ładunków w Twoim zakładzie.

strona-spawanie-laserowe-rywal-rhc

Spawanie Laserowe

Szczegółowe informacje o spawaniu laserowym, wymogach bezpieczeństwa oraz produktach do spawania laserowego.

Chemiczna obróbka stali nierdzewnych, pasywacja i trawienie

Chemiczna obróbka stali nierdzewnych ANTOX

Szczegółowe informacje o metodach obróbki stali nierdzewnych, w tym chemicznym przygotowaniu i zabezpieczaniu stali nierdzewnych przed korozją preparatami serii ANTOX.

Karty charakterystyki, atesty RYWAL-RHC

Dodatkowe Dokumenty Sprzedaży

Znajdziesz tu karty charakterystyki, atesty i deklaracje zgodności do oferowanych przez nas produktów.

strona-serwis-rywal-rhc

Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny

Formularze zgłoszenia napraw serwisowych oraz lokalizacje i dane adresowe punktów serwisowych RYWAL-RHC.

strona-webinary-rywal-rhc

Webinary dla Klientów RYWAL-RHC

Na tej stronie możesz znaleźć informację o najbliższych webinarach oraganizowanych przez nas i naszych partnerów. Zapraszamy do udziału.

Streszczenie

   Referat omawia wpływ wad spawalniczych na jakość konstrukcji i zależności między złą jakością i koniecznością poprawy złączy spawanych (w różnych etapach produkcji) a bezpośrednimi i pośrednimi stratami natury ekonomicznej, w tym również często przewyższającymi wartość wykonywanej konstrukcji.

 

"Jakość rzeczywista, czy jakoś tam będzie"

 

mgr inż. Jacek Saperski

Genferlloyd

mgr inż. Michał Wińcza

Rywal-RHC Gdańsk

 

Jakość prac spawalniczych, a problemy ekonomiczne wytwarzania

Wstęp

Profesor M. Myśliwiec na jednym ze spotkań Spawalników Wybrzeża zadał proste, a jednocześnie podchwytliwe pytanie: "Co produkuje Wasz zakład?" Odpowiedzi: konstrukcje metalowe, rurociągi przesyłowe, kotły i zbiorniki, kadłuby statków, itp., nie zadowalały go. Gdy już zostały podane wszystkie możliwe do wykonania konstrukcje stwierdził: "Każdy zakład, oprócz przedmiotów realnych, produkuje również bardzo realne straty".

W każdej gałęzi produkcji występują dwa główne rodzaje strat:

 

  • straty nieuniknione, niezamierzone przez ludzi;
  • straty wynikające z niewłaściwej działalności ludzi.

 

Do pierwszej grupy strat należą: odpady produkcyjne (występujące nawet w przypadku maksymalnego wykorzystania materiału), bieg jałowy maszyn, przestoje na konserwacje i remonty, klęski losowe, itp. Wielkość tych strat można zmienić tylko w minimalnym zakresie. Druga grupa strat wynika głównie z nieudolności lub niedbalstwa ludzi, podczas gdy możliwości ich zmniejszenia są bardzo duże. Niebagatelną rolę odgrywa w tym przypadku jakość wykonywanych prac spawalniczych. Artykuł usiłuje wyjaśnić zależności (wymierne i niewymierne) zachodzące między występowaniem niezgodności spawalniczych, a ekonomiką produkcji.
Problem ekonomiki spawalniczych prac naprawczych jest omawiany w prasie fachowej sporadycznie, nie był i nie jest tematem szerszej i gruntownej analizy.


Spawalnicze prace naprawcze, występujące w trakcie produkcji nowych konstrukcji, ze względu na swój charakter można podzielić na dwie podstawowe grupy związane z:

 

  • usuwaniem wad spawalniczych, które wystąpiły i zostały wykryte w spoinie i w strefie przyspoinowej w czasie i po wykonaniu połączeń spawanych,
  • operacjami dodatkowymi po pracach spawalniczych, które mają na celu doprowadzenie konstrukcji do wymaganych przez projekt / kontrakt tolerancji wykonawczych i odpowiedniego wyglądu estetycznego (prostowanie, usuwanie odprysków i wżerów).

 

Naprawcze operacje spawalnicze związane z odtwarzaniem charakterystyk eksploatacyjnych zużytych części maszyn i urządzeń (regeneracja) i naprawami poawaryjnymi ze względu na specyfikę w tym opracowaniu omawiane nie będą.

 

 


Niezgodności w złączach spawanych. 

 

   Jest powszechnie wiadomo, że uzyskanie połączenia spawanego o właściwościach identycznych jak materiału rodzimego jest praktycznie niemożliwe. Dokładnie to określił profesor Jacek Senkara (1) twierdząc, że "złącza wykonane metodami spawalniczymi uważane są za najsłabsze miejsce konstrukcji w potocznym rozumieniu tego słowa".

 

 I dalej: "Większość procesów spajania zachodzi przy udziale fazy ciekłej, a więc mamy do czynienia z niekorzystną strukturą fazy lanej spoiny i składzie chemicznym zwykle różniącym się od materiału rodzimego. Różnica ta może wynikać z celowego doboru materiału dodatkowego, przy czym może to być różnica nieznaczna (np. obniżona zawartość węgla przy spawaniu stali, czy ubytek składnika o wysokiej prężności pary) lub drastyczna (luty, spoiwa spawalnicze o odmiennym składzie). W przypadku spawania i zgrzewania topimy lokalnie materiał spajany, niszcząc jego strukturę wynikającą z dotychczasowej historii technologicznej (wytop, przeróbka plastyczna, wyżarzanie, obróbka cieplna itd). Operujemy zwykle ruchomym źródłem ciepła o dużej koncentracji energii, proces przebiega więc dynamicznie, przy dużym odchyleniu od stanu równowagi termodynamicznej, w gradiencie temperatury. W efekcie otrzymujemy złącze o zróżnicowanym składzie chemicznym i zróżnicowanej strukturze spoiny i strefy wpływu ciepła, często z makro i mikro defektami, niewolne od odkształceń geometrycznych i naprężeń własnych. (...)
W świetle powyższego, nie bez racji można uznać, iż zadaniem spawalnictwa jest otrzymywanie wyrobów i budowa konstrukcji spajanych przy możliwie najmniejszym obniżeniu właściwości złączy w stosunku do materiałów wyjściowych, przy czym obniżka ta traktowana jest jako coś naturalnego i nieuniknionego. Czyli mówiąc trywialnie, chodzi o to, aby połączyć, ale przy tym jak najmniej zepsuć."


Ten dość długi cytat powinien jasno uświadomić wagę zagadnienia, gdyż każda dodatkowo wprowadzona ilość ciepła i materiału dodatkowego w czasie prac naprawczych negatywnie wpływa na jakość wykonanego już połączenia.
Osłabienie strukturalne w złączach spawanych to tylko "wierzchołek góry lodowej". Groźniejsze w skutkach (dla konstrukcji i użytkownika) są wady spawalnicze, które powstały w czasie i po pracach spawalniczych (np. pęknięcia zwłoczne).
W praktyce stosowane są różnego rodzaju klasyfikacje określające przyczyny występowania i charakter niezgodności spawalniczych. (2)

Najogólniej przyczyny powstawania niezgodności spawalniczych można podzielić na trzy podstawowe grupy:

 

  • niewłaściwie przyjęta technologia wykonania,
  • nieodpowiednio przyjęty materiał podstawowy i dodatkowy,
  • niewłaściwe rozwiązania konstrukcyjne.

Czynniki te mogą występować pojedynczo lub oddziaływać zbiorczo potęgując ujemne skutki. Ze względu na oddziaływanie wad na własności eksploatacyjne konstrukcji spawalniczej rozróżniamy:

 

  • niezgodności przestrzenne, nie tworzące karbu, ale zmniejszające przekrój czynny złącza,
  • niezgodności płaskie (pęknięcia, przyklejenia, brak przetopu, itp.), tworzące ostre karby mogące zainicjować pęknięcia.

Do najgroźniejszych niezgodności płaskich należy zaliczyć pęknięcia o różnym charakterze i przyczynach powstania (w tym również kruche). Pęknięcia kruche charakteryzują się powstawaniem bez wcześniejszych odkształceń plastycznych (brak ostrzeżenia o możliwej awarii), z katastroficznym przebiegiem z bardzo dużymi prędkościami (około 1800 m/sek.). Praktycznie jest bardzo trudno wykonać połączenie spawalnicze w sposób idealny - bez wad. W związku z tym opracowanych zostało szereg norm i przepisów określających zakres dopuszczalnych (i niedopuszczalnych) niezgodności w zależności od przeznaczenia eksploatacyjnego konstrukcji. Jest rzeczą oczywistą, że kryteria określające dopuszczalność wad będą różne w zależności od ich charakteru i wielkości oraz obciążeń, jakim poddana będzie konstrukcja.


W Biuletynie Instytutu Spawalnictwa nr 2/2008 opisana jest technologia wykonania platformy widokowej nad Wielkim Kanionem Kolorado. Jest to najwyżej na świecie położona konstrukcja tego typu (1219m od dna kanionu), co jak beztrosko określili autorzy daje możliwość swobodnego spadania w czasie 15 sekund. Platforma w kształcie podkowy konstrukcji skrzyniowej o ciężarze przeszło 450 ton wystaje poza obrys góry na około 20m, jest obliczona na obciążenie około 32000t, działanie wiatru o prędkości 145 km/h i wstrząsów tektonicznych o sile ośmiu stopni w skali Richtera przy epicentrum odległym o 80 km od platformy. Określony za pomocą badań ultradźwiękowych stopień wadliwości spoin kształtował się poniżej 2% i stan taki uznano za akceptowalny. Tym niemniej dopuszczalne obciążenie obliczeniowe (32000t - odpowiednik 71 w pełni załadowanych samolotów Boeing 747s) zostało zredukowane do 120 osób, które mogą jednocześnie przebywać na platformie.

 

< poprzednia strona

następna strona >

Szczególnie ostro problem pęknięć kruchych wystąpił w USA w czasie II wojny światowej, przy budowie całkowicie spawanych kadłubów statków. Kruche pęknięcia statków częściowo spawanych zdarzały się już w latach dwudziestych i trzydziestych, nie stanowiło to jednak znaczniejszego problemu, gdyż złącza nitowane stanowiły barierę blokującą rozprzestrzenianie się pęknięć, które ograniczały się z zasady do jednej blachy (3). Dopiero zmiana technologii budowy kadłuba z nitowanej na całkowicie spawaną stała się przyczyną dużej ilości pęknięć konstrukcji, a nawet zniszczenia całych statków. Z około 5000 statków handlowych, zbudowanych w czasie II wojny światowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki, ponad 1000 uległo znacznym pęknięciom do roku 1946. W latach 1942-1952 ponad 200 statków doznało pęknięć sklasyfikowanych jako poważne (ponad 7 m), a dziewięć zbiornikowców typu T2 i siedem statków typu "Liberty" pękło krucho na dwie połowy. Większość pęknięć na statkach typu "Liberty" zaczynało się od naroży luków oraz wycięć w górnej części mocnicy burtowej. Natomiast pęknięcia zbiornikowców T2 zaczynały się głównie od wad spoin czołowych w poszyciu dna. Jeszcze w latach pięćdziesiątych ubiegłego stulecia w wielu kadłubach stosowano nitowane pasy bezpieczeństwa (pas obłowy, tj. połączenie dna z burtami i pas mocnicy burtowej, tj. połączenia burt z pokładem). Problemowi temu w czasie II wojny światowej nie poświęcono zbyt dużej uwagi, dopiero w okresie powojennym zaczęto szczegółowo badać przyczyny awarii. Okazało się, że niezależnie od stosowania materiałów podstawowych (stali) niskiej spawalności, praktycznie wszystkie pęknięcia rozpoczynały się od wad spawalniczych, a te z kolei wynikały z niskich kwalifikacji spawaczy i stosowanych materiałów dodatkowych. W opracowaniu (4) podano wyniki badań rentgenowskich połączeń spawanych w mostach kolejowych budowanych w okresie powojennym. Dla scharakteryzowania podejścia do problemów niezgodności w eksploatowanych spawanych mostach kolejowych cytujemy dosłownie wnioski z opracowania (4):

 

  • Przeprowadzone badania radiograficzne pozwoliły na zewidencjonowanie wad złączy spawanych dźwigarów głównych w 155 mostach kolejowych. Stwierdzono, że 26,0% odcinków spoin ma poważne wady wewnętrzne kwalifikujące je do klasy wadliwości R4 i R5, niedopuszczalnej, zgodnie z normą, w konstrukcjach mostowych. W spoinach klasy R5 na 437 rentgenogramach wykryto pęknięcia. Szczególnie dużą liczbę złączy z istotnymi wadami wewnętrznymi stwierdzono w ustrojach nośnych mostów wykonanych do roku 1960. Prawie 43% przebadanych odcinków spoin, w tej grupie mostów, zakwalifikowano do klasy wadliwości R4 i R5.
  • Wadliwe odcinki spoin klasy R4 i R5 powinny być wycięte i ponownie spawane. Taka naprawa spoin, przeprowadzana w wąskiej szczelinie elementów wchodzących w skład sztywnego ustroju, jest technologicznie zabiegiem trudnym. Dlatego też zalecono jedynie w sporadycznych wypadkach wzmocnienie styków, w których występowały pęknięcia. Pozostałe złącza prześwietlano okresowo i śledzono ich zachowanie się pod obciążeniem eksploatacyjnym. Przeprowadzone dotychczas badania rentgenowskie spoin obarczonych małymi pęknięciami podłużnymi, poprzecznymi i promienistymi nie wykazały ich wzrostu. Na podstawie tych badań nie jest jednak możliwe określenie zachowania się tych spoin w przyszłości.
  • Przedstawione wyniki badań rentgenograficznych potwierdziły fakt, że tylko sklasyfikowanie wady i klasy spoiny nie może być jedynym miernikiem jakości połączenia spawanego i podstawą do jego dyskwalifikacji. Wada w złączu konstrukcji jest dopuszczalna, jeśli podczas eksploatacji nie będzie się powiększała lub jeśli jej zwiększenie będzie nieznaczne i nie spowoduje wyczerpania nośności i sztywności ustroju.

Badania metalograficzne i wytrzymałościowe materiału podstawowego wykazały strukturę gruboziarnistą stali ze skłonnością do starzenia i niską udarnością w temperaturach ujemnych (ok. 10 J/cm²).
Powyższe 3 przykłady podają różne podejścia do zagadnień jakości, klasyfikacji wad i ryzyka eksploatacji: wysoce asekuracyjne (platforma widokowa), ograniczające ryzyko do minimum (statki) i na granicy dużego wymuszonego ryzyka (mosty). Wszystkie omówione konstrukcje poddawane są dużym zmiennym obciążeniom o nierównomiernym charakterze.
Opracowanie nowych, coraz doskonalszych spawalniczo materiałów podstawowych i dodatkowych, nowych maszyn i urządzeń spawalniczych regulujących i sterujących oddziaływaniem łuku oraz coraz wyższe kwalifikacje spawaczy, pozwoliły na znaczące zredukowanie ilości wad spawalniczych.
W chwili obecnej podstawowym i głównym czynnikiem mającym wpływ na jakość lub, rozumując odwrotnie, na występowanie wad są ludzie na wszystkich szczeblach produkcji, w których spawacz jest tylko ostatnim jego ogniwem. Niezależnie od przyczyn powstania niezgodności, po jej stwierdzeniu, niezbędne jest określenie, jakie mogą być konsekwencje w przypadku pozostawienia ich w konstrukcji. Decydującym kryterium jest charakter i wielkość wady oraz warunki eksploatacji konstrukcji.

 

 

Zasady usuwania niezgodności spawalniczych

   Opisane zasady usuwania niezgodności spawalniczych opracowane zostały w oparciu o przepisy Norweskiego Towarzystwa Klasyfikacyjnego - Det Norske Veritas (DNV) i praktykę przy budowie dużych, odpowiedzialnych konstrukcji oceanicznych (wieże wiertnicze).


Konstrukcje opisane w Offshore Standard DNV-OS-C101 podzielone zostały na 3 kategorie:

 

  1. Specjalne (special) - w których wady mogą powodować poważne konsekwencje i są przyczyną naprężeń powodujących kruche pękanie.
  2. Główne (primary) - w których wady mogą powodować poważne konsekwencje.
  3. Pomocnicze (secondary) - w których wady nie mają znaczących konsekwencji.

 

Poszczególnym kategoriom konstrukcji przypisano kategorie inspekcji prac spawalniczych (DNV-OS-C401), odpowiednio kategoria I, II i III inspekcji dla konstrukcji: specjalnych, głównych i pomocniczych. Jak łatwo się domyślić, im wyższa kategoria inspekcji - a zatem bardziej odpowiedzialna konstrukcja, tym szerszy zakres badań DNT i tym ostrzejsze kryteria akceptacji wad / niezgodności spawalniczych.
W niniejszym referacie omówiono przede wszystkim skutki występowania wad w konstrukcjach dużo gabarytowych, należących do kategorii primary wg powyższego podziału.


Zakres badań NDT dla takich konstrukcji (DNV-OS-C401) wygląda następująco:

  • złącza doczołowe: VT - 100%, MT - 20%, RT - 10%
  • złącza teowe, pełnoprzetopowe: VT - 100%, MT - 20%, UT - 20%

 

Pełny zakres badań to oczywiście zalecenia ogólne.
Przeanalizujmy teraz, co się dzieje, gdy w konstrukcji znaleziono wadę niespełniającą kryteriów akceptacji. Jak wiadomo, wadę należy usunąć tak, aby uzyskać połączenia spełniające te kryteria.
Jak zatem w praktyce wygląda naprawa wad spawalniczych.
Wadliwe połączenia trzeba wyciąć, oczyścić, spoinę wykonać jeszcze raz angażując do tego spawacza o najwyższych kwalifikacjach spośród tych, których mamy do dyspozycji. Chcemy zwrócić uwagę na to, że wykonanie spoiny wielowarstwowej długości 300 mm i 1000 mm zajmuje mniej więcej tyle samo czasu, co wynika z konieczności przestrzegania reżimu temperaturowego. Po zakończeniu prac spawalniczych i oczyszczeniu miejsca prowadzenia prac naprawczych, spoina jest zgłaszana do badań NDT. Z reguły poszerza się wówczas ilościowy zakres badań NDT i RT (lub UT). Jeżeli badania wypadły pomyślnie, proces naprawy mamy zakończony, jeśli nie, połączenia trzeba naprawić drugi i ostatni raz. Jeżeli po drugiej naprawie połączenie nadal jest nieakceptowalne trzeba wymienić materiał.
Wszyscy oczywiście znamy proces naprawy wad spawalniczych, ale nie zawsze uświadamiamy sobie, jakie są konsekwencje tego procesu.


KOSZTY


Pierwszą konsekwencją są koszty - bezpośrednie koszty naprawy wad spawalniczych. Dla oszacowania kosztów naprawy wad spawalniczych posłużono się jednostką względną: kosztem wykonania spoiny porównywalnej długości bez wad dla typowej konstrukcji z grupy, o której poprzednio wspomniano. Dla uproszczenia przyjęto, że koszt godziny pracy zawierający koszty osobowe, energię, zużycie materiałów, itp. jest zbliżony dla wszystkich operacji. Koszty względne podano na podstawie praktyki stoczniowej.


Poszczególne składniki kosztów to:

  • Koszty wycięcia spoiny i jej oczyszczenia.

 

Przy wycinaniu wadliwego złącza trzeba się upewnić, czy wada (brak przetopu, zażużlenia) nie jest dłuższa niż radiogram i ciąć tak daleko, aż będziemy pewni, że mamy dobrą spoinę. Proces najbardziej wydajny to żłobienie elektropowietrzne. Technika ta ma jednak swoje ograniczenia. Jest mało precyzyjna. Na podstawie radiogramu nie można ocenić głębokości występowania wady, więc jeśli zależy nam na znalezieniu wady w materiale, nie zawsze możemy się posłużyć tą metodą. W niektórych firmach stosowanie żłobienia elektropowietrznego jest zakazane lub ograniczone tylko do stosowania poza halą montażową. Pozostaje wtedy żłobienie palnikiem acetylenowym lub szlifowanie. Nawet jeśli spoinę można wyciąć elektrodą węglową, pozostaje usunięcie szlifierką nawęglonej warstwy i poprawienie kształtu rowka spawalniczego. Zasada ta dotyczy również żłobienia palnikiem acetylenowotlenowym. Koszt wycięcia spoiny można szacować na 0,3 1 kosztu wykonania poprawnego złącza.

 

 

  • Koszty ponownego wykonania spoiny.

Naprawy wykonują z reguły najlepsi spawacze, jakimi dysponuje wykonawca (o najwyższej stawce godzinowej). Ponieważ na ogół naprawiany jest krótki odcinek, dla zachowania reżimu temperatury, spawacz więcej czeka niż spawa (chyba, że ma w danym rejonie więcej poprawek, ale nie zawsze na to można liczyć). Jego wydajność jest dwu - trzykrotnie niższa niż przy zwykłych pracach spawalniczych i taka jest też relacja kosztów wykonania spoiny poprawnej i ponownego spawania przy naprawach. Dodatkowo wydajność może obniżać fakt, że konstrukcja jest w wyższym stopniu zaawansowania, do wielu węzłów jest utrudniony dostęp, a niektóre połączenia wykonane na etapie prefabrykacji w pozycji podolnej teraz muszą być spawane w pozycjach wymuszonych.

 

  • Koszty ponownych badań NDT.

Badania VT i MT będą wykonane w podobnym zakresie, ale zasadne jest w przypadku napraw sprawdzenie spoiny po wykonaniu każdej warstwy i przygotowanie do położenia warstwy następnej (to oczywiście zależy od zaufania, jakie mamy do spawacza). Rozszerzy się zakres RT. Sprawdzona zostanie naprawiona spoina i - z reguły - odcinek przed i za wadą. Dodatkowo, jeżeli ilość niezgodności na danej konstrukcji jest duża (ponad 10% radiogramów), możemy się spodziewać rozszerzenia zakresu badań RT na całej konstrukcji.
Uwzględniając przytoczone składniki kosztów szacuje się, że koszt naprawy złącza jest cztery do pięciu razy wyższy niż koszt wykonania spoiny bez wad w procesie produkcyjnym.
Odnosząc to do kosztu wytworzenia konstrukcji, możemy oszacować, jaki wpływ mają wady spawalnicze (i ich usuwanie) na pracochłonność. Udział prac spawalniczych w wyżej wspomnianych konstrukcjach to około 20 - 30% pracochłonności. Oznacza to, że każdy 1% złączy do naprawy podnosi pracochłonność wykonania konstrukcji o 1 - 1,5%.

 

  • Koszty dodatkowe:

a) wynikłe z konieczności budowy zabezpieczeń przed wiatrem, deszczem i dla utrzymania odpowiedniej temperatury, gdy prace naprawcze prowadzone są po wywiezieniu konstrukcji z hali.
b) koszty prostowania przy konstrukcjach cienkościennych. Każda naprawa to dodatkowe wprowadzanie ciepła, a więc naprężeń i potencjalnych odkształceń.

Koszty dodatkowe trudno oszacować, zależą one od konkretnych warunków, chcemy tylko zasygnalizować, że należy je brać pod uwagę.


CZAS


Drugą konsekwencją jest czas - naprawy opóźniają wykonanie konstrukcji, przesuwa się harmonogram prac, w skrajnym przypadku przekraczany jest kontraktowy termin przekazania wyrobu. Dla zobrazowania problemu posłużymy się przykładami. W jednej ze stoczni remontowych, na wydokowanym statku wymieniono niewielkie elementy stalowe związane z funkcją jednostki. Elementy te były połączone z poszyciem kadłuba poniżej linii wodnej. Nikt nie przejął się tym, że jest to stal Hardox o grubości 50mm. Prace wykonano szybko. Zakończono je przed planowanym wydokowaniem statku. Podczas zanurzenia jednostki okazało się, że spoina popękała. Pęknięcia były tak duże, że woda wlewała się do kadłuba. Statek trzeba było podnieść z powrotem na doku. Bezpośredni koszt naprawy uszkodzenia nie był duży wobec konsekwencji związanych z terminami, a więc z czasem. Wspomniana jednostka została oddana z opóźnieniem. Przesunął się harmonogram dokowania, a więc kolejne jednostki były opóźnione. Wada w złączu spawanym spowodowała cały łańcuch zdarzeń daleko wykraczający poza nasze rozważania. Szczególnie drastycznym przypadkiem był problem budowy w Stoczni Szczecińskiej kadłubów statków do przewozu chemikaliów, których zbiorniki wykonywane były ze stali duplex. Stocznia przystąpiła do produkcji bez odpowiedniego przygotowania kadrowego (spawacze, monterzy), co przełożyło się na liczne niezgodności w spoinach (głównie pęknięcia), szukanie wykwalifikowanych podwykonawców i w konsekwencji opóźnienie terminu wodowania pierwszej jednostki o 8 miesięcy. Nastąpił "efekt domina" - terminy wodowania i przekazywania kolejnych statków były opóźnione (zablokowana pochylnia) ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu konsekwencjami (kary umowne, utrata wiarygodności, itp.) i tragicznym finale. Często czas transportu konstrukcji od wykonawcy do odbiorcy jest z góry ustalony i niezmienny (szczególnie transport dużych konstrukcji wymagających zamawiania z dużym wyprzedzeniem dźwigów, barek, itp.), konstrukcja jest wywożona, a usuwanie usterek - w tym wad spawalniczych odbywa się u odbiorcy. Znakomicie podnosi to koszty napraw.
Jak mówi stara sentencja: czas to pieniądz, wszelkie konsekwencje związane z czasem, z opóźnieniami mają swoje konsekwencje finansowe. Trudno je ująć w prosty algorytm, stąd podane zostały tylko opisowo. Nie można o nich jednak zapominać.


REPUTACJA


Trzecią konsekwencją jest utrata reputacji. Jest to szczególnie dotkliwe, gdy rynek konstrukcji kurczy się, konkurencja pomiędzy wytwórcami zaostrza się i trudno jest pozyskać zlecenia. Reputacja czy opinia o jakości pracy, a więc o jakości wytwarzanych konstrukcji spawanych jest ważnym argumentem na rynku, a znaczny udział w poziomie wykonania konstrukcji ma jakość prac spawalniczych. Kilkakrotnie zdarzyło się mi oglądać konstrukcje wykonane przez firmy posiadające certyfikowany system zarządzania jakością wg ISO 9001, mające kwalifikowane technologie spawania wg ISO 15614, dla których były to tylko dokumenty marketingowe. Uzyskane certyfikaty nie miały przełożenia na przygotowanie, prowadzenie i jakość końcową prac spawalniczych. Opinia o takim wykonawcy - pozytywna po przeglądzie dokumentacji - uległa zdecydowanej zmianie po oględzinach konstrukcji.

 

LITERATURA

  1. J. Senkara „Czy złącze musi być najsłabszym miejscem konstrukcji?"  Biuletyn Instytutu Spawalnictwa 5/2003
  2. Praca zbiorowa "Poradnik inżyniera - Spawalnictwo" Tom 1 WNT - 2003
  3. K. Cudny, N. Puchaczewski "Stale i stopy aluminium stosowane na kadłuby okrętowe" Marpress 1996
  4. B Wichtowski "Spawane złącza doczołowe eksploatowanych mostów kolejowych w świetle badań diagnostycznych" X Naukowo Techniczna Konferencja Spawalnicza - Międzyzdroje 2005
  5. Offshore Standard DNV-OS-C101, October 2008
  6. Offshore Standard DNV-OS-C401, April 2004
  7. C. Łazarewicz, W Sibilski "Kopciuszek na pochylni" Gazeta wyborcza 20-21.04.2002

 

 

Podziel się z innymi!

grupa 1

Grupa RYWAL-RHC

Witamy na stronie Grupy RYWAL-RHC polskiego lidera rynku spawalniczego. Od 30 lat specjalnością naszej oferty są materiały i urządzenia spawalnicze, a także materiały i akcesoria szlifierskie, osprzęt BHP oraz wiele innych towarów i urządzeń z dziedziny łączenia i cięcia przy wykorzystaniu ciepła.

Zajmujemy się produkcją urządzeń i materiałów pod własną marką MOST oraz dystrybucją sprzętu renomowanych marek, dzięki czemu mamy pewność, iż nasz asortyment wyróżnia się niezawodnością oraz wysoką klasą. Chętnie doradzimy Państwu, które materiały spawalnicze są odpowiednie, a także jakie spawarki powinny być zastosowane w konkretnym procesie. Jeśli interesuje Państwa profesjonalna spawarka, specjalistyczna chemia techniczna lub inny towar z branży spawalniczej i szlifierskiej, to zachęcamy do zapoznania się z naszymi propozycjami. Zachęcamy również posiadaczy spawarek oraz innego sprzętu związanego z procesem cięcia i spawania do korzystania z usług naszego serwisu.

Jesteśmy też mecenasem sztuki. Od kilku lat wspieramy twórczość Pani Anny Wysockiej, która ukończyła studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w 1999 roku, a od 2013 jest doktorem habilitowanym w zakresie sztuk plastycznych. Obecnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Warszawskiego. Tworzy obrazy, obiekty, rzeźby i płaskorzeźby w technice własnej. 

Zachęcamy wszystkich do zapoznania się z twórczością Pani Anny, gdyż stanowi ona ciekawe połączenie sztuki współczesnej z technologiami przemysłowymi. (www.annawysocka.com.pl).

certyfikat iso 175

EN ISO 9001:2015 / EN ISO 14001:2015

Misją firmy „RYWAL – RHC” jest osiągnięcie pełnej satysfakcji Klienta poprzez specjalizowanie się w kompleksowej usłudze sprzedaży w całym obszarze procesów, w których ma miejsce łączenie i cięcie materiałów przy pomocy ciepła.

Zarząd „RYWAL – RHC” będąc świadomy oddziaływania Spółki na środowisko podjął zobowiązanie do ciągłego i planowanego zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Obejmuje to zapobieganie zanieczyszczeniom i spełnianie mających zastosowanie wymagań przepisów prawnych i innych wymagań dotyczących Spółki, do których się zobowiązała i które dotyczą jej aspektów środowiskowych.

Dążąc do utrzymania i pogłębiania zdobytego zaufania klientów, Zarząd zobowiązuje się do stałego podnoszenia jakości wyrobów i dbania o stan środowiska naturalnego, przy uwzględnieniu potrzeb i oczekiwań innych zainteresowanych stron przy jednoczesnym spełnieniu wymagań prawnych i norm.     Czytaj więcej ...

 

grupa 3

Największa sieć salonów spawalniczych

Grupa RYWAL-RHC tworzy największą sieć Salonów Spawalniczych w Europie, a w jej skład wchodzą polskie firmy z branż przemysłowych RYWAL-RHC Sp. z o.o., INTEGRATOR RHC Sp. z o.o., Elkrem Sp. z o.o., Platforma Filtrowentylacyjna Sp. z o. o., Towimor S.A., a także podmioty zagraniczne: SOLIK SK na Słowacji, RYWAL-LT na Litwie, RIVAL-SVARKA na Białorusi, RME Middle East FZCO w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz RYWAL-RHC Romania SRL.

grupa 4

Wiedza poparta doświadczeniem

Doradztwo:

Zaufaj naszym doradcom handlowo-technicznym, a przygotujemy rozwiązania skrojone na miarę Twoich potrzeb.

Vademecum spawalnicze:

Na naszej stronie znajdziesz kompendium wiedzy spawalniczej przygotowane przez naukowców oraz praktyków.

Filmy instruktażowe i produktowe we własnym kanale filmowym na YouTube.

Pozostałe serwisy firmy

odpylamy.pl
Projektowanie i dobór, montaż, serwis instalacji i urządzeń odpylających dla różnych gałęzi przemysłu.
szlifowanie.info
Serwis internetowy poświęcony obróbce stali nierdzewnej. Wszystko o materiałach, urządzeniach i technologiach.
elkrem.com.pl
Materiały i urządzenia do napawania i regeneracji. Układy plastyfikujące oraz obróbka CNC.
podnoszenie.eu
Systemy transportu bliskiego, żurawie, żurawików, suwnice, wciągników oraz wiele innych.
xiris.pl
Wysoce wyspecjalizowane kamery spawalnicze do badania jakości spoin spawalniczych
www.readytorobot.eu
Integrator zrobotyzownaych systemów spawalniczych oraz systemów automatyzacji procesów produkcyjnych.
www.matyergonomiczne.pl
Ergonomiczne, antyzmęczeniowe maty przemysłowe. Sprawdź jak możesz w prosty sposób poprawić zdrowie swoich pracowników.
www.integrator-rhc.pl
Dostawca i inetegrator systemów zrobotyzowanych dla przemysłu, systemów obróbczych oraz systemów narzędzi montażowych.
 Ustawienia
bezpieczne daneSzanujemy Twoją prywatnosć!
Dbamy o Twoje dane i chcemy, żebyś był z nami.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Drogi Użytkowniku,

Od 25 maja 2018 roku  obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). Zależy nam, abyś wiedział jakie dane przetwarzamy i na jakich zasadach. Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat. Prosimy o zapoznanie się z nimi, następnie określenie danych jakimi chcesz się z nami podzielić i   wyrażenie zgody poprzez kliknięcie przycisku  „Zgadzam się”.

Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę lub zmienić zakres danych, klikając w ikonę ustawieñ w dolnym lewym rogu przeglądarki.

 

Jakie dane zbieramy?

Większość danych jakie zbieramy jest całkowicie anonimowa, ale mogą to być również dane dotyczące urządzenia z jakiego korzystasz, wersji przeglądarki, podstron, które odwiedzasz i to czego szukasz na naszej stronie. W przypadku wyrażenia zgody marketingowej mogą to być dane osobowe takie jak IP, adres e-mail czy linki do profili na portalach społecznościowych.

 

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorem Twoich danych jest RYWAL-RHC Sp. z o.o., ul. Odlewnicza 4, 03-231 Warszawa, NIP: 951-19-98-317.

 

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przede wszystkim, żeby dostarczać Tobie coraz lepsze treści i coraz lepsze wrażenia z korzystania z naszej strony. Jak to możliwe?

Analizując np. to co szukasz na stronie, wiemy co potrzebujesz i robimy wszystko, żebyś to znalazł u nas szybko i łatwo. Analizując czas przebywania na stronie, wiemy czy artykuł był interesujący czy nie.

Więcej o tym znajdziesz w naszej polityce prywatności.

 

Czy przekazujemy komuś Twoje dane?

Twoje dane możemy udostępnić wyłącznie wyspecjalizowanym firmom z naszej grupy kapitałowej i wyłącznie w celu ściśle powiązanym z Twoimi potrzebami, firmom działającym na nasze zlecenie, np. w celu optymalizacji działania strony lub realizacji zamówienia czy umowy, a także podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądy lub organy ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

 

Co możesz zrobić ze swoimi danymi?

Masz prawo dostępu do swoich danych ich zmiany, ograniczenia przetwarzania oraz usunięcia, jeśli nie stoi to w sprzeczności z innymi prawami np. w związku z realizacją umów. Możesz także zmienić zakres danych jakimi chcesz się z nami dzielić, wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych lub skorzystać z innych praw wymienionych w naszej polityce prywatności.

 

Na jakiej podstawie chcemy przetwarzać Twoje dane?

Podstawą do przetwarzania Twoich danych jest każdorazowo Twoja zgoda, ale w niektórych przypadkach również konieczność realizacji umów oraz uzasadniony interes administratora danych, czyli np. przetwarzanie danych na potrzeby marketingu własnego.

W przypadku przetwarzania danych na cele marketingowe, tj. między innymi profilowanie odbywać się będzie za Twoją zgodą, którą wyrażasz akceptując w ustawieniach Marketingową warstwę danych.

W przypadku przetwarzania danych w celach komunikacji z Tobą, poprosimy Ciebie o zgodę przy formularzu kontaktowym lub przy subskrypcji newslettera.

 

Jak długo przechowujemy Twoje dane?

O przechowywaniu Twoich danych przypomnimy Tobie na stronie po 90 dniach od poprzedniej wizyty. Będziesz mógł wówczas zadecydować, co chcesz z nimi zrobić. Natomiast dane, które od Ciebie otrzymamy będziemy przechowywać bezterminowo, gdyż dzięki danym historycznym będziemy mogli lepiej analizować zmiany w Twoich preferencjach.

 

Podsumowanie

Prosimy o zapoznanie się z w/w informacjami. Następnie bardzo prosimy o wyrażenie zgody na przetwarzanie tych danych klikając przycisk „Zgadzam się”.

 

Pamiętaj, ze w każdej chwili możesz wycofać zgodę lub zmienić zakres danych jakie chcesz nam udostępnić.

Ustawienia

Pliki Cookies

Są dla nas bardzo istotnym elementem. Dzięki nim mamy możliwość poprawy bezpieczeństwa strony, atrakcyjności dla użytkowników oraz szybkości jej działania. Rekomendujemy pozostawienie tej opcji włączonej.

Zgoda Marketingowa

Dzięki wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych będziemy mieli możliwość prezentowania Tobie ofert czy reklam lepiej dopasowanych do Twoich preferencji zakupowych i wymaga również aktywnych plików cookies. Dane jakie są przetwarzane to informacje co do Twojej przybliżonej lokalizacji, urządzenia z jakiego korzystasz, podstron które odwiedzasz i informacji jakie szukasz na naszej stronie. Będzie nam niezmiernie miło, jeśli wyrazisz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w tych celach, pamiętaj, że zgodę możesz w każdej chwili wycofać.

Jeśli masz pytania lub wątpliwości napisz do nas marketing@rywal.com.pl. Odpowiemy na Twoje pytania. Możesz też w każdej chwili wyczyścić pliki cookies tej strony, klikając tu (przeładuje stronę).

Ustawienia Informacje Nie teraz Zgadzam się